domingo, 18 de diciembre de 2016

Escola Nova 21 ¿Está la educación catalana en manos de la mafia?

Jordi Martí publicó recientemente un artículo en su blog “Xarxa Tic” con el contundente título “Escola Nova 21, la supuesta mafia educativa empieza a enseñar sus cartas”. Es importante tener muy claro que, incluso en un blog, debemos ser escrupulosos con lo que escribimos, y tener muy clara la línea roja que separa la libertad de expresion de la calumnia. Los argumentos se deben razonar,  la manida artimaña (tan utilizada por cierto en los programas de telebasura) de añadir la coletilla  “supuesta”, no nos debe hacer pensar que tenemos inmunidad para frivolizar con algo tan serio como la mafia. Hoy, en Antididáctica, analizamos los motivos que pueden hacernos pensar que

LA EDUCACIÓN CATALANA ESTÁ EN MANOS DE LA MAFIA

Lo primero que tenemos que dejar claro es que en Catalunya no hay mafia. La mafia, como todo el mundo sabe, es algo que está en el sur de Italia, en Nápoles y Sicilia.

En Nápoles, la mafia controla, por ejemplo, las milllonarias ayudas europeas para el reciclaje de residuos tóxicos. Recordemos, por ejemplo, el escandaloso caso de los camiones repletos de materiales contaminantes que, lejos de ser llevados a plantas de tratamiento, eran enterrados por la vía rápida en campos de cultivo en los alrededores de Nápoles.

En Catalunya recientemente nos hemos enterado de que una importante empresa nacional, después de cobrar más de 800 millones de fondos europeos para la limpieza de los lodos tóxicos arrojados al río Ebro durante décadas por la empresa Ercros, ha decidido finalizar su trabajo dejando sin recoger más de un 150000 toneladas de materiales contaminantes. Una empresa que, por otra parte, está involucrada en multitud de procesos judiciales por corrupción política.

http://www.segre.com/es/noticias/panorama/2016/12/17/acuamed_dejo_sin_limpiar_150_000_toneladas_flix_8324_1106.html

En Sicilia, la mafia controla totalmente el negocio de las funerarias. Los sicilianos se lo toman con buen humor, al fin y al cabo, dicen, es un negocio que la mafia conoce y utiliza habitualmente. Aquí, el Ayuntamiento de Barcelona ha decidido crear una empresa pública de pompas fúnebres para acabar con los escandalosos precios que las empresas privadas obligan a pagar por un entierro.

http://www.elperiodico.com/es/noticias/barcelona/barcelona-creara-una-empresa-funeraria-publica-para-rebajar-los-precios-los-entierros-5622427

Pero vayamos al terreno educativo.

Il nipote.
En Italia existen dos tipos de mafia. Está la mafia clásica, la tradicional, la cutre. El padrino Don Tomasso que, sí o sí, impone como médico del pueblo a su nipote Andolino. Porque sí, porque lo dice él. Y pobre del lugareño que se ponga enfermo porque el nipote Andolino no tiene ni idea de medicina. Este tipo de mafia sólo existe en las películas de Hollywood.

Y está la mafia moderna, la mafia que se mueve en los pasillos del poder político y empresarial, la que lleva “un poco más lejos” los engranajes de los contactos personales. Una mafia seria, con un altísimo sentido de la responsabilidad, que jamás caería en la vulgaridad de imponer a un incompetente en un puesto de responsabilidad.

En Catalunya un día nos hemos levantado y nos hemos encontrado como máximo gurú educativo a un tal Eduard Vallory, él y su formidable carpeta de contactos políticos. Un señor que no deja de aparecer con todos los medios de comunicación como supremo abanderado del profesorado de este país.


La lupara.
La lupara es una escopeta de caza de cañones recortados, el arma por antonomasia de la mafia siciliana tradicional. Mortal en las distancias cortas. Las últimas declaraciones de Eduard Vallory en La Vanguardia las he sentido como un disparo de lupara en la barriga:

- ¿En la escuela que viene no habrá libros?
El libro fue diseñado como resumen de todo aquello que había que transmitir. Pero este planteamiento hoy está obsoleto. Hay muchas cosas que un alumno debe desarrollar y que no están en los libros de texto.
- ¿Entonces no tendrán el papel que tienen hoy?
¿Cuándo fue la última vez que abriste la página de una enciclopedia? Pues con el libro de texto pasa un poco lo mismo.

http://www.lavanguardia.com/vida/20161216/412641654684/escuela-prepara-responder-examenes-obsoletos.html

¡Qué poca finezza! ¡Qué terrible perdigonada cultural! que alguien llame a una ambulancia, la hemorragia es imparable. Los libros están desarmados, indefensos. ¿Era necesario decir tal salvajada? ¿era necesario ser tan cazurro? La peor violencia es la que mana de la arrogancia.

Omertà.
El rasgo fundamental de la mafia es la imposición del miedo. El control y sometimiento del espacio público, la destrucción por la vía del miedo de la suprema exigencia cívica de denunciar públicamente cualquier abuso del poder.

Hace unas semanas el diario “Ara” publicó un extenso artículo, uno más, para mayor gloria de “Escola Nova 21”.

http://criatures.ara.cat/escola/10-coses-cal-saber-Escola-nova-21_0_1698430147.html

Sin atisbo de la más mínima crítica, todo el mundo aparece en el artículo con nombres y apellidos. Pero en la sección de “opiniones de los lectores” y bajo el pseudónimo “AndrOmina”, encontramos una razonada argumentación crítica a este proyecto.

Algo serio y grave pasa cuando las voces críticas sólo aparecen bajo el escudo del anonimato. Cuando hay miedo a hablar, cuando hay miedo a ser reconocido.

No, sin lugar a dudas, la educación catalana no está en manos de la mafia, pues semejante despropósito es incompatible con los altísimos parámetros de seriedad y eficacia de la mafia moderna. Cualquier comparación en este sentido podría acarrearnos un pleito por difamación, y la mafia tiene muy buenos abogados.

Aquí están los argumentos de “AndrOmina”, el anónimo y lúcido crítico de “Nova Escola 21”.

Deus coses que hem de saber (també) de l’Escola Nova 21:
1.-L’Escola Nova 21 no es regeix per principis democràtics. Gran part dels directors de les escoles adscrites al programa s’emparen en la LEC per convertir els seus postulats en indiscutibles i elegir a dit el seu professorat. Els principis ací descrits esdevenen dogmes el qüestionament dels quals porta a l’exclusió dels equips docents.

2.-El moviment que impulsa Escola Nova 21 no és un moviment de renovació pedagògica, sinó un moviment pedagogista. Això vol dir que no es basa en l’anàlisi de dades, el rigor o el resultat d’experiències similars en altres llocs, sinó que es basa en uns principis ideològics que es prenen com a vàlids a priori i que s’organitzen en un discurs pseudocientífic farcit de vocables de moda per vendre’s i enlluernar els desprevinguts.

3.-L’Escola Nova 21 oblida que el coneixement és valuós per sí mateix, i no només en la mesura en què es pot aplicar de manera “competencial” a situacions “concretes”. Això converteix aquest moviment en un moviment antiintel•lectualista: ni la música barroca, ni Kant, ni el Tirant, ni Copèrnic ni el Modernisme serveixen per a desenvolupar les competències que la “societat del segle XXI” suposadament demana.

4.-Darrere de l’Escola Nova 21, i els seus mecenes ho evidencien clarament, hi ha unes intencions plenament empresarials i polítiques. Empresarials perquè a través de la disfressa de la innovació i el progressisme, es formen individus idonis per aquest lobby: consumidors acrítics, treballadors fàcils d’adaptar a qualsevol exigència “organitzativa”. Polítiques? Insisteixen en què es pot fer més amb menys: se’ns vol fer creure que el secret està en les metodologies “avançades”.

5.-Escola Nova 21 oblida que un model similar va ser desterrat de llocs com Nova York pel fet que va espatllar l’ascensor social. En efecte, donant excessiu “protagonisme” a l’alumne agreuja les diferències d’origen amb què aquests alumnes acudeixen a l’escola. Vivim en un país en què l’ascensor social s’ha espatllat a partir de l’aplicació de la ideologia constructivista implantada amb la LOGSE: si bé a finals del segle XX un percentatge importantíssim de fills de famílies amb estudis primaris o mitjans accedia a la universitat (estudis superiors), aquest percentatge s’ha reduït de manera significativa (un 50%) amb els fills de l’actual sistema, els principis del qual pretén aprofundir Escola Nova XXI. (Font: Lacasa, sense comptar els immigrants)

6.-Escola Nova 21 opta per una metodologia que, segons els seus defensors seriosos, implica un coneixement de base consolidat (treball per projectes). Aquest coneixement de base no està encara ni assolit ni consolidat a l’educació primària, de manera que els nens vaguen d’uns coneixements a altres, la major part dels quals anecdòtics, sense cap tipus d’estructura. Tampoc se sistematitza el treball de les competències lectores i matemàtiques bàsiques, de manera que no es estrany que un nen acabe la primària sense saber llegir (si entenem que llegir no és només decodificar). Es diu interdisciplinar pel fet que proposa abolir les matèries, però en realitat és antidisciplinar, pel fet que en realitat no imparteix cap disciplina i impedeix establir-ne relacions.

7.- El Síndic de Greuges va advertir fa unes setmanes del perill de segregació que hi ha entre les diferents escoles públiques: aquestes noves pedagogies fan que la matrícula de els escoles que hi opten siga demandada per famílies benestants, que acaben desplaçant l’alumnat de famílies amb dificultats socio-econòmiques a altres centres “guettos”. En realitat, aquest fenomen no és un risc, és un objectiu ocult d’aquest programa: un pas previ per privatitzar la gestió d’aquestes escoles amb un suposat “model d’èxit”. No oblidem que l’avantprojecte de la LEC ja contemplava aquesta possibilitat, que es va retirar... de manera definitiva?

8.-Escola Nova 21 oblida que la societat del segle XXI és la societat de treballs precaris pagats a 2 € l’hora, de nens que han de quedar-se cuidant germans petits a casa perquè si no als pares els fan fora de la faena. I que per canviar això i no acceptar-ho com a inevitable cal una formació molt sòlida, una preparació ben gran en les diferents disciplines que permeta analitzar la realitat social, política i econòmica en què vivim i que, d’entrada, no aboque a l’alumnat a un fracàs anunciat a primer de l’ESO i a pidolar en el futur aquestes faenes precàries per poder, almenys, malviure. A ningú li escandalitza que l’alumnat actual, després de fer un batxillerat, no estiga preparat per seguir una carrera universitària???????

9.-Els models en què s’emmiralla Escola Nova 21 (llegiu Finlàndia) haurien d’estar en quarantena. En efecte, els seus resultats han estat davallant els darrers anys a PISA (resultats que, per altra banda, no podem ara deixar de banda ja que han estat l’excusa per col•locar-los al pòdium de la moda pedagògica). Aquests resultats han començat a davallar justament quan s’han rebaixat els curricula escolars i s’han començat a aplicar aquestes propostes pedagògiques i metodològiques, les quals arriben ací sempre esbiaixades per la premsa. A Finlàndia s’està produint el mateix procés que es va produir a Suècia a partir dels huitanta del segle passat. I ens empenyem a repetir l’error una i altra vegada!

10.-S’estan afanyant molt a convèncer-nos i a “escampar” el model. Sembla que els cou alguna cosa, i no sabem ben bé que és. Tenen a tota la premsa al seu servei – fins i tot aquest diari, no oblidem que també finançat per la Caixa- i utilitzen molts conceptes de moda actualment: creativitat, innovació... Per al segle XXI cal una preparació excel•lent en el camp tecnològic, científic, cada vegada més especialitzada, i la realitat s’obstina en fer-nos veure que cada vegada n’estem més lluny. Podem continuar vivint en aquesta bombolla de felicitat, però si volem pujar al carro del nou segle crec que hauríem de preocupar-nos d’estar al nivell d’aquells països el sistema educatiu dels quals si que estan aconseguint l’excel•lència: d’ells són les regnes del futur global.


(7/2/2017) El autor los presenta en su blog: http://andr0mina.blogspot.com.es/2017/02/escola-nova-21-allo-que-callen.html





3 comentarios:

  1. Un altre aspecte de tot això:
    mschools:
    https://twitter.com/macajo/status/800718430424838144

    ResponderEliminar
  2. Molt interessant....
    Ara encaixo coses...
    Afegeix segregació escolar (la més alta d'Europa, segons Informe Pisa), i beneficis via CAIXA B de la concertada.... ja tenim un bon cocktel...

    http://formacioescolalesfontetes.blogspot.com.es/2017/01/i-jornada-temps-educatiu.html

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola rs. Te pido disculpas por no haber respondido ni publicado tu comentario antes. Blogger cambió la forma de notificármelos, yo no lo sabía, y pensaba que no me llegaba ninguno, hasta que hoy he descubierto que se iban acumulando en una carpeta cuya existencia desconocía. Ha sido desagradable descubrirlo porque si agradezco que alguien me lea, aún más agradezco a los que tenéis la cortesía de comentar alguna cosa que he escrito. Leeré con interés el link que me pasas.

      Eliminar