viernes, 25 de mayo de 2012

El futur es juga a les aules (La Vanguardia 20 maig 2011)




La Vanguardia del diumenge passat portava aquest Article que qüestiona molts dels principis educatius que, sense adonar-nos, anem adquirint com dogmes de fe, com ara "mesurar" el grau de qualitat de l'aprenentatge mitjançant avaluacions externes estandaritzades als alumnes...

... però caient en altres dogmes tant o més qüestionables. En refereixo a la inevitable referència a Finlàndia.

Sempre he trobat sorprenent l'obsessió educativa que tenim per Finlàndia. Sí, d'acord, surt al capdamunt a les proves PISA, però també són sorprenents i igualment altíssims els resultats dels països asiàtics (Malàisia, Xina, Japó, però sobretot estic pensant en Corea, que últimament ha superat els resultats de Finlàndia) i d'aquests no se'n parla mai. Poster serà perquè al model "Finlàndia" ( o al menys la imatge que en tenim nosaltres) tot el pes de l'educació està en el professorat, mentre que al model asiàtic aquest pes està en l'alumne: És l'alumne el protagonista i últim responsable dels seus resultats acadèmics, i per tant la pressió acadèmica recau en ell.

L'autor denuncia la falàcia de que "el fracàs escolar només es pugui atribuir a un culpable: el professor", però jo personalment trobo a faltar en aquest article una referència als altres dos pilars de l'ensenyament: Els estudiants i els pares. L'aprenentatge de les matemàtiques ( o del que sigui), dintre de l'etapa pre-universitària, té tres protagonistes irremplaçables: El professor/a, que assumeix el repte i responsabilitat oferir una successió de materials didàctics adequats i progressius, l'alumne, que assumeix la responsabilitat de seguir i treballar amb la màxima autonomia possible aquests materials, i uns pares que fan un seguiment quotidià d'aquest procés, detectant qualsevol problema i intervenint sempre que calgui per a que aquest procés d'aprenentatge mai es vegi obstaculitzat. Si un (només un!) d'aquests elements falla (professor/a, alumne, pares) tot el procés d'aprenentatge es veurà seriosament amenaçat.




No hay comentarios:

Publicar un comentario en la entrada