Trobo que aquesta carta al diari La Vanguardia
és una magnífica expressió del major disbarat educatiu actual: La (no)
integració del llibre de text dintre de la formació.
Aquest pare, des de la seva responsabilitat
educadora, reivindica el poder comprar algun llibre de text per tal de
completar la formació que el seu fill pugui rebre a l’escola. Fins aquí
perfecte, però és que afirma que “[...]encara que els pares els demanin, els
nens només reben fotocòpies[...]”.
Afirmar que nosaltres els professors puguem
prohibir als pares comprar qualsevol tipus de llibre per a millorar la formació
dels seus fills és totalment fals i terriblement ofensiu, quan són les
editorials, amb el seu model comercial les úniques culpables de què els llibres
de text estiguin fora dels circuits de distribució natural: les
llibreries.
Perquè aquest pare no pot anar a la llibreria
del seu barri i comprar els manuals de matemàtiques que vulgui i comparar els
preus i continguts? Perquè les empreses editorials no ho volen així. Perquè
per a les empreses editorials els pares senzillament no compten. Només compten
les grans comandes anuals que el comercial de torn pugui rebre de tota
l’escola, una única venda anual de llibres mitjançant l’Ampa i adéu siau fins a
l’any que ve.
Perquè no hi ha llibres de text a les
biblioteques públiques de barri?
El problema no és el llibre de text, sinó el
model comercial de distribució que imposa el lobby editorial, darrere del qual
s'amaga una indústria totalment subvencionada amb diners públics, els diners
dels pares.
En un moment com el actual, en el qual els
professors pràcticament hem de fer programacions de curs “a la carta”,
adaptades a les necessitats educatives específiques de cada alumne, el model
“el mateix llibre per a tots els alumnes” de les editorials és un despropòsit
absolut, la negació directa del concepte d'adaptació individual.
I el pitjor de tot és el silenci acadèmic al
voltant d'aquest tema. La compra de llibres de text “a granel” per les escoles
i instituts és una mena de “dogma de fe”. Des de les altes instàncies
didàctiques i educatives mai no és qüestionat o analitzat. El principal
producte educatiu, que mou centenars de milions d'euros cada any, queda fora de
tota crítica. Un cop més ens trobem davant d'un producte "públic-privat": Públic
per a rebre els diners públics però privat per a quedar fora de qualsevol
auditoria pública.
Aquest senyor acaba la carta dient que un llibre és "[...]un recurs per fer front a l'eventual possibilitat que el seu mestre tingui una formació millorable[...]". Sense comentaris.
Aquest senyor acaba la carta dient que un llibre és "[...]un recurs per fer front a l'eventual possibilitat que el seu mestre tingui una formació millorable[...]". Sense comentaris.
No hay comentarios:
Publicar un comentario