miércoles, 23 de octubre de 2013

Competències bàsiques



Hi ha un moment en el què la didàctica esdevé teologia. En el qual algú va tant lluny desenvolupant una idea, una proposta, que la defensa d'aquesta idea, la lluita per la seva supervivència impedeix no ja acceptar qualsevol crítica, sinó ni escoltar-ne la més mínima posició diferent.

És el que passa actualment a les autoritats didàctiques de les matemàtiques (Creamat, ICE’s, etc...) amb les competències bàsiques.

La idea de l’ensenyament competencial, en sí mateix, és un fantàstic espai de debat sobre què i com ensenyem. Un espai de reflexió que ens hauria de permetre a tots els professors refrescar i actualitzar la manera amb què ensenyem matemàtiques.

El problema és fer de les competències bàsiques el que són actualment per a les autoritats educatives: Una mena de veritat divina revelada, un “deux ex machina” inqüestionable, una espècie de dogma de fe d’obligat seguiment.

Jo personalment opino que és impossible treballar competencialment amb ràtios com les actuals de 30 alumnes per grup. Però tant és, el que fa por és la falta absoluta de debat, de crítica, de discussió al voltant de les competències bàsiques.

Perquè actualment qualsevol professor pelagatos com jo mateix, té internet i pot veure en quatre clics que, amb el tema de les competències bàsiques, estem aquí repetint el que va passar als Estats Units als anys 90 amb les anomenades math wars, un intent de revolucionar l’ensenyament de les matemàtiques partint de la idea que amb la consolidació social de les computadores la major part dels continguts matemàtics havien perdut tot el seu valor. El debat entre new maths i matemàtiques tradicionals encara continua.

Hi han diverses formes d’ensenyar les matemàtiques, totes amb els seus pros i contres, i també tenim una elit de il·luminats educatius que viuen la fantasia de què tothom treballa competencialment (jo personalment no he conegut mai cap professor o professora que treballi competencialment) i unes editorials que sistemàticament ofereixen uns llibres de text que són descaradament anticompetencials, perquè fer llibres de text que treballin els continguts de forma competencial significaria el rebuig de l’enorme majoria de professors, que no tenen la més mínima intenció de treballar competencialment (atenció a la coma anterior). I tothom tan content: les editorials fent caixa, els il·luminats didàctics feliços al seu limbe mirant cap a un altre costat... i els professors sobrevivint ensenyant les matemàtiques com podem.

Abans d’ahir em va arribar aquest email, convidant-me a participar en un debat on-line sobre les competències bàsiques:

Benvolguda/benvolgut
Des del CESIRE de l'àmbit de matemàtiques CREAMAT us volem convidar a participar en una nova iniciativa del Departament d'Ensenyament adreçada a promoure un debat obert entorn a les competències bàsiques: el Fòrum en competències bàsiques. El primer tema de debat serà, justament, la competència matemàtica.

  • Què és el Fòrum CB?
El Fòrum CB és un punt de trobada virtual de docents per acollir opinions i reflexionar conjuntament sobre les competències bàsiques amb l'objectiu de construir una cultura competencial compartida. Cada mes s’obrirà el fòrum de reflexió amb una temàtica específica entorn de les competències bàsiques. El fòrum tindrà lloc a l’entorn virtual de formació Odissea.

  • Qui hi pot participar?
En el fòrum hi pot participar tot el professorat dels diferents nivells educatius, professionals dels serveis educatius i inspectors i inspectores d’educació interessats/des en el tema. Per accedir i participar només cal disposar d'identificació com usuari XTEC.

  • Qui coordina el fòrum?
Cada tema estarà coordinat per un equip que dinamitzarà el debat, aportarà punts per a la reflexió, facilitarà documentació i propostes en línia i moderarà les converses entre les persones que hi participen. El fòrum d'aquest mes, dedicat a la competència matemàtica, estarà coordinat per l'equip del CREAMAT i tècnics del servei d'Ordenació Curricular.

“Avancem en el desenvolupament de la competència matemàtica”
Fa temps que estem treballant en el terreny de la competència matemàtica i, de mica en mica, anem fent camí plegats. Ara és un bon moment per compartir reflexions i experiències:
·         Què t'ha servit a tu per avançar?
·         Què t'ajudaria a continuar avançant?
El fòrum es desenvoluparà entre el dies 21 d'octubre i 20 de novembre de 2013
Des de l'equip del CREAMAT us convidem, com a persones interessades en l'educació matemàtica, a participar en aquest fòrum que, ben segur, serà molt més ric si comptem amb les vostres opinions i experiències.
Rebeu la nostra salutació més cordial,
L’equip del CREAMAT



CESIRE-CREAMAT Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques

Servei d'Innovació i Formació de l'Educació Infantil i Primària / de l'Educació Secundària

Departament d'Ensenyament | Generalitat de Catalunya


D’acord, és un email d’aquests que s’envien a milers i milers de professors automàticament, així que és normal que estigui redactat amb frases positives i suposadament motivadores a la participació. Però observeu que no hi ha la més mínima capacitat d’autocrítica, la més mínima capacitat per a escoltar posicions contràries a la línia marcada. Segons aquesta gent, tot el país treballa competencialment i tot el país està encantat treballant competencialment.

Als Estats Units actualment hi ha un interessantíssim debat al voltant de l’ensenyament de les matemàtiques, entorn al projecte Common Core. I amb una simple visita al Youtube podreu veure infinitat d’opinions, postures a favor i en contra, debat, raonaments.... Proveu de trobar una, només una, una sola opinió contrària o crítica amb el treball per competències a casa nostra. Ni una. Ni la més mínima. No és realment sospitós? Als gurús didàctics no els extranya aquesta mena de comunió mística entre tots els docents?

Sense obrir el debat a posicions crítiques, malauradament les competències bàsiques estan condemnades a ser una bombolla educativa més.

Afegeixo aquest vídeo del Youtube només per a exhibir la diversitat d'opinions i arguments que hauria de ser la nostra major riquesa:




No hay comentarios:

Publicar un comentario