Hi ha un moment en el què la didàctica esdevé
teologia. En el qual algú va tant lluny desenvolupant una idea, una proposta,
que la defensa d'aquesta idea, la lluita per la seva supervivència impedeix no ja
acceptar qualsevol crítica, sinó ni escoltar-ne la més mínima posició diferent.
És el que passa actualment a les autoritats
didàctiques de les matemàtiques (Creamat, ICE’s, etc...) amb les competències
bàsiques.
La idea de l’ensenyament competencial, en sí
mateix, és un fantàstic espai de debat sobre què i com ensenyem. Un espai de
reflexió que ens hauria de permetre a tots els professors refrescar i
actualitzar la manera amb què ensenyem matemàtiques.
El problema és fer de les competències
bàsiques el que són actualment per a les autoritats educatives: Una mena de
veritat divina revelada, un “deux ex machina” inqüestionable, una espècie de
dogma de fe d’obligat seguiment.
Jo personalment opino que és impossible
treballar competencialment amb ràtios com les actuals de 30 alumnes per grup.
Però tant és, el que fa por és la falta absoluta de debat, de crítica, de
discussió al voltant de les competències bàsiques.
Perquè actualment qualsevol professor
pelagatos com jo mateix, té internet i pot veure en quatre clics que, amb el
tema de les competències bàsiques, estem aquí repetint el que va passar als
Estats Units als anys 90 amb les anomenades math wars, un intent de
revolucionar l’ensenyament de les matemàtiques partint de la idea que amb la
consolidació social de les computadores la major part dels continguts
matemàtics havien perdut tot el seu valor. El debat entre new maths i matemàtiques tradicionals encara continua.
Hi han diverses formes d’ensenyar les
matemàtiques, totes amb els seus pros i contres, i també tenim una elit de
il·luminats educatius que viuen la fantasia de què tothom treballa
competencialment (jo personalment no he conegut mai cap professor o professora
que treballi competencialment) i unes editorials que sistemàticament ofereixen
uns llibres de text que són descaradament anticompetencials, perquè fer llibres
de text que treballin els continguts de forma competencial significaria el
rebuig de l’enorme majoria de professors, que no tenen la més mínima intenció
de treballar competencialment (atenció a la coma anterior). I tothom tan
content: les editorials fent caixa, els il·luminats didàctics feliços al seu
limbe mirant cap a un altre costat... i els professors sobrevivint ensenyant les matemàtiques com podem.
Abans d’ahir em va arribar aquest email,
convidant-me a participar en un debat on-line sobre les competències bàsiques:
Des del CESIRE de l'àmbit de matemàtiques CREAMAT us volem convidar a participar en una nova iniciativa del Departament d'Ensenyament adreçada a promoure un debat obert entorn a les competències bàsiques: el Fòrum en competències bàsiques. El primer tema de debat serà, justament, la competència matemàtica.
- Què és el Fòrum CB?
- Qui hi pot participar?
- Qui coordina el fòrum?
“Avancem en el
desenvolupament de la competència matemàtica”
Fa temps que estem treballant en el terreny de la competència matemàtica
i, de mica en mica, anem fent camí plegats. Ara és un bon moment per
compartir reflexions i experiències:
·
Què t'ha servit a tu per avançar?
·
Què t'ajudaria a continuar avançant?
El fòrum es desenvoluparà entre el
dies 21 d'octubre i 20 de novembre de 2013
|
Rebeu la nostra salutació més cordial,
L’equip del CREAMAT
CESIRE-CREAMAT Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre
Matemàtiques
Servei d'Innovació i Formació de
l'Educació Infantil i Primària / de l'Educació Secundària
Departament d'Ensenyament | Generalitat
de Catalunya
D’acord, és un email d’aquests que s’envien a
milers i milers de professors automàticament, així que és normal que estigui
redactat amb frases positives i suposadament motivadores a la participació.
Però observeu que no hi ha la més mínima capacitat d’autocrítica, la més mínima
capacitat per a escoltar posicions contràries a la línia marcada. Segons
aquesta gent, tot el país treballa competencialment i tot el país està encantat
treballant competencialment.
Als Estats Units actualment hi ha un
interessantíssim debat al voltant de l’ensenyament de les matemàtiques, entorn
al projecte Common Core. I amb una simple visita al Youtube podreu veure
infinitat d’opinions, postures a favor i en contra, debat, raonaments.... Proveu de trobar una, només una, una sola opinió contrària o crítica amb el treball per
competències a casa nostra. Ni una. Ni la més mínima. No és realment sospitós? Als gurús didàctics no els extranya aquesta mena de comunió mística entre tots els docents?
Sense obrir el debat a posicions crítiques, malauradament les competències bàsiques estan condemnades a ser una bombolla educativa més.
Afegeixo aquest vídeo del Youtube només per a exhibir la diversitat d'opinions i arguments que hauria de ser la nostra major riquesa:
No hay comentarios:
Publicar un comentario