A mesura que es va expandint la galàxia de l’ensenyament virtual, van sortint llibres que ens poden ser molt útils com a atles o “guies del viatger”, que ens poden ajudar a orientar-nos entre tantíssims nous conceptes que van apareixent cada dia, a mida que la tecnologia entra dintre de l’experiència de l’ensenyament-aprenentatge.
“The Digital Scholar, How Technology is transforming
acadèmic practice” de Martin Weller (2011) ens ofereix una visió actualitzada
de les transformacions que les noves tecnologies estan produint dintre del món
de l’ensenyament.
Llegint aquest interessantíssim llibre podem comprovar com
el protagonisme de l’ensenyament virtual ja no el trobem a les estructures, les
plataformes d’aprenentatge virtual sinó que passa als “learning objects”, els
continguts didàctis. És a dir, ja ha passat a la història l’època en la què fer
servir les TIC a l’àula volia dir “penjar quatre coses del Moodle de
l’institut”. Actualment els contenidors i gestors de continguts (Moodle, Google
Docs, Slideshare, Wikipedia, etc...) són
ja eines totalment consolidades, i
l’accés a aquestes eines (i per tant als continguts) a través d’internet és ja
universal. Actualment la qüestió no és
com oferim continguts, sinó què continguts oferim, i com són aquests
continguts, què forma tenen.
Un dels conceptes clau (per a mi el més important) quan
parlem de continguts digitals és “openness” : Com és d’obert un contingut,
quina és la llibertat que té un determinat contingut didàctic per a poder ser
redistribuït, modificat, readaptat a contextos educatius diferents... Aquest
llibre dedica un capítol a aquest concepte (“Openness in Education”).
Normalment són interessos econòmics els que fan que
determinats continguts didàctics no siguin oberts, el cas més obvi és el de les
empreses editorials de llibres de text que han invertit diners en la creació
d’uns materials i que per tant no volen que es puguin copiar lliurement. Però també hi ha qüestions tècniques que es
podrien evitar fàcilment. Jo sempre poso com a exemple un cas que em va passar
fa uns anys. A l’institut on treballava l’equip docent de quart d’ESO havíem d’escriure un nou crèdit de síntesi
relacionat amb el món laboral, i a mi em va tocar desenvolupar, com a professor
d’aquesta assignatura, l’apartat de matemàtiques. Buscant per internet vaig
trobar una unitat didàctica per a treballar la nòmina laboral des del punt de
vista matemàtic, cosa que em venia perfecte. Aquesta unitat didàctica
desenvolupava els diferents apartats d’una nòmina (l’encapçalament, els
percentatges d’IRPF, els sumatoris per apartat, les quotes a la Seguretat
Social...) d’una manera clara i entenedora, amb exemples i exercicis proposats
i amb solució. El problema? Que tot
aquest material venia presentat com a pàgina web interactiva en Flash, i el
crèdit de síntesi s’havia de desenvolupar en paper, sense ordinadors. I vet
aquí la feinada que vaig tenir en anar capturant totes aquelles pantalles d’explicacions i exercicis
interactius i “picant-les” una a una al
processador de textos per obtenir una versió imprimible. Aquella unitat
didàctica estava molt bé, però no era gens oberta. Però és que a més a més,
resulta que aquella unitat didàctica és una Llicència retribuïda del Departament
d’Ensenyament, és a dir, va ser un treball desenvolupat (i retribuït) amb la
finalitat de poder ser utilitzat als instituts. Jo penso que quan parlem de
materials didàctics pagats amb diners públics, aquests materials s’han
depresentar amb uns formats oberts,
s’han de produir materials que puguin ser reaprofitats després en
contextos diferents: (interactius, imprimibles...)
Un altre concepte que també es desenvolupa en aquest
llibre és el de “A Pedagogy of Abundance”, una pedagogia de l’abundància. La
idea seria que el marc conceptual que tenim al parlar de materials didàctics
seria el marc econòmic, i la economia es basa fonamentalment en la idea de que
els continguts, els objectes són escassos, i per tant cars. Però la
digitalització dels continguts ens porta a un context totalment diferent, on
els materials didàctics són abundants, i molt, però que molt econòmics de
realitzar i distribuir.
A la pàgina 162 en trobem una llista de característiques:
Any pedagogy of abundance would then, I suggest, be
based on the following assumptions:
- Content is free – not all content is free, but
increasingly a free version can be located and so an assumption that this will
be the default is more likely than one based on paywalls or micropayments.
- Content
is abundant – as covered above, the quantity of content is now abundant as a
result of easy publishing formats and digitisation projects.
- Content
is varied – content is no longer predominantly text based.
- Sharing is easy – as I have suggested in Chapter 7, there
are now easy ways to share, so the ‘cost’ of sharing has largely disappeared.
- Social based – this may not necessarily entail
intensive interaction; filtering and sharing as a by-product of individual
actions constitutes a social approach to learning.
- Connections
are ‘light’ – as with sharing, it is easy to make and preserve connections
within a network since they do not necessitate one-to-one maintenance.
- Organisation is cheap – Clay Shirky (2008b) argues
that the ‘cost’ of organising people has collapsed, which makes informal groupings
more likely to occur and often more successful: ‘By making it easier for groups
to self-assemble and for individuals to
contribute to group effort without requiring formal
management, these tools have
radically altered the old limits on the size, sophistication,
and scope of unsupervised
effort’.
- Based on a generative system – Zittrain
(2008) argues
that unpredictability and freedom are essential characteristics of the Internet
and the reason why it has generated so many innovative developments. Any
pedagogy would seek to harness some element of this generative capability.
- User-generated
content – related to the above, the ease of content generation will see not
only a greater variety of formats for content but courses being updated and
constructed from learner's own content.
La base de l’economia és que tot el que és escàs és valuós i
per tant car. Però què vol dir valuós? L’or és escàs i per tant molt valuós,
econòmicament parlant, és molt car, però inútil: no te’l pots menjar ni
t’ensenya res ni pots entretenir-te amb ell una tarda de pluja. I en aquest
sentit serien igualment valuoses, per exemple, les obres pictòriques de Barceló o Tàpies.
Però no podem aplicar aquests conceptes als materials
didàctics: Un recurs didàctic no perd el seu valor perquè sigui distribuït
massivament per Internet, la mateixa equació interessant pot ser resolta per
infinitat d’estudiants sense perdre el seu valor “didàctic”.
Ara bé, una cosa és el valor d’un determinat recurs
educatiu, i una altra ben diferent és el prestigi del professor o professora
que l’utilitza. Si jo com a professor baso el meu prestigi en els exercicis que
selecciono i ofereixo als meus alumnes, si aquests exercicis circulen
lliurement per internet, el meu prestigi desapareix, (o la fantasia del
prestigi).
Al començament de la meva carrera com a professor vaig estar
treballant durant anys a una de les barriades més pobres de l’extraradi de
Barcelona. Aquell institut tenia una taxa d’absentisme escolar altíssima, que
podia arribar en molts casos al 40 o al 50%.
Amb problemes socials i de barri realment greus, fer classe era realment
difícil. I dintre d’aquest context, era tal la diversitat de nivells que havien
dintre de l’aula que la utilització del
llibre de text era senzillament impossible.
Tots els professors i professores sabíem perfectament que fer comprar a
aquells alumnes un llibre de text de matemàtiques era llençar els diners, però
sistemàticament, any rere any, els hi fèiem comprar igualment. I quan jo
preguntava als meus companys perquè demanàvem un llibre que a la pràctica seria
inadequat, en comptes de fer servir uns materials propis adequats al nostre context educatiu, la justificació era que “és que el llibre dóna
prestigi”. Per alguns companys meus
d’aquella època, el deixar de demanar el
llibre de text representava perdre la
última sensació de prestigi, de qualitat en la seva feina.
No hay comentarios:
Publicar un comentario