Coincidint amb la inauguració del nou curs universitari
s’han presentat els 7 punts que han de marcar el rumb de la universitat (vegeu
Article de La Vanguadia del dia 18 de setembre i editorial del 19/09).
Els punts principals estan dedicats als difícils temes
econòmics i de financiació, i l’únic punt relacionat amb les noves tecnologies
i l’educació virtual (el número 7, l’últim) està dedicat íntegrament als MOOC,
els massive open online course.
Jo mateix, fa ja uns mesos, vaig introduir en aquest mateix
bloc una entrada amb un bonic vídeo que
parla de la filosofia dels MOOC.
La idea és ben simple: Professors i professores que
aprofiten les plataformes e- learning ja consolidades, com per exemple el
Moodle, per oferir materials didàctics
propis fora dels seus grups d’alumnes presencials, fins i tot més enllà dels
límits de les seves pròpies universitats.
Estaríem parlants doncs d’un pas
més en la globalització i alliberament del coneixement, un pas positiu.
Els MOOC incorporen, a més a més, les xarxes socials dintre
de la pròpia estructura dels cursos. Per tant, a més a més de accedir i
interactuar amb el docent, l’estudiant pot relacionar-se amb la resta de
estudiants aprofitant la potència de les xarxes socials. En aquest sentit podríem dir que MOOC = Moodle + Facebook.
Malauradament, la lectura que es fa des d’aquí és de perill.
El propi diari La Vanguardia titula directament
aquest apartat com “El perill dels cursos en línia, gratuïts i massius”,
i insisteix en remarcar aquesta “perillositat” dintre de l’editorial del dia
19.
I aquest “perill” es
concreta en què “[…]les grans universitats del món se’ns ficaran a casa
sense crear cap lloc de treball[…]”. Resulta xocant constatar que davant d’una
experiència d’ensenyament-aprenentatge que a l’altra banda de l’atlàntic es
considera positiva, engrescadora, enriquidora, beneficiosa per a la
societat, perquè permet als estudiants
d’accedir a materials didàctics de professors d’arreu del món, des d’aquí només
es vegi com un risc de perdre llocs de treball.
El diari fa una curiosa comparació: “[… ]És com si de sobte
la UOC oferís cursos completament gratuïts[…]”. Vaja, realment em pregunto si
el que ens estan dient és que la UOC, la nostra universitat en principi més
avançada en l’aprenentatge virtual, només es diferencia dels MOOC en que ells
cobren i els MOOC puguin ser
gratuïts.
Hauria de ser obvi, aquestes alçades del segle XIX, que
simplement perquè algú pugui accedir als
materials didàctics de, diguem, professors i professores d’Oxford, no obtindrà un títol universitari
d’aquesta universitat, ni de qualsevol altre. O és que ara resulta que aquestes
prestigioses universitats donaran els seus codiciats títols universitaris així,
de forma “massiva, oberta i gratuïta”? No, esclar que no.
I per últim, en aquest món globalitzat, quin sentit té dir
que les grans universitats del món “se’ns ficaran a casa”? Jo personalment vull
que les grans universitats del món se’ns fiquin a casa. A la fi, ja “se’ns han
ficat a casa” les grans webs estrangeres de pòquer i apostes esportives,
m’imagino que sense generar gaires llocs
de treball.
No hay comentarios:
Publicar un comentario