Una vez normalizada la lengua catalana gracias al trabajo de Pompeu Fabra, en 1918 tocaba a las escuelas catalanas ejercer su función de ser un transmisor de conocimientos, y por tanto de transmitir la lengua (las dos lenguas) a todos los niños y jóvenes catalanes. La escuela como transmisor de conocimientos, de todos los conocimientos sin excepción.
Pero empezó la pedagogía. Y ciertos maestros se hicieron "pedagogos", y empezó la "guerra pedagógica", entre "nuestros pedagogos" y "vuestros pedagogos", y el moco pedagógico se fue extendiendo sin límite.
En el siguiente artículo, de la "Veu de Catalunya" del 18 de mayo de 1918, hace exactamente cien años, encontramos todos los elementos de una guerra político-pedagógica en la que seguimos viviendo cien años después.
"Nuestros" pedagogos contra "vuestros" pedagogos.
Nuestros pedagogos de la "Assemblea de mestres nacionals catalans" contra vuestros gobernantes con "vuestra ineptitud pedagógica" imponiendo el castellano.
Nuestros pedagogos, que no son políticos, que no son "separatistas".
Y cada vez más pedagogía, más y más pedagogos, de uno y otro bando, para una guerra que no ha acabado.
Las víctimas de esta guerra fueron (son) maestros y alumnos, como aquel pobre maestro castellano que fue destinado a Cataluña y no hablaba el idioma de sus alumnos, que acabó dejando la docencia y se hizo alpargatero, Como aquellos niños que no hablaban el idioma de su maestro, niños que así no salieron de su analfabetismo.
Y con esta guerra medraron los políticos, que se alegraron del conflicto (qué terrible frase "...y entonces sí que tendremos que recordar con gusto el caso del maestro...") y medraron los pedagogos, de uno y otro bando, auténticos devoradores de canapés de tortilla de patata. Ninguno ha acabado nunca de alpargatero.
Veus del Magisteri
El català, idioma cooficial en
les escoles de Catalunya (IV)
(La Veu de Catalunya, 18 de mayo del 1918, página 9)
El rètol d'aquestes quartilles
haurà d'ésser sens dubte un dels principals temes a desenrotllar en la pròxima
Assemblea de mestres nacionals catalans que tindrà lloc a la capital de
Catalunya. Altres qüestions es tractaran d'interès vital per al Magisteri català,
però aquesta de l'ús de la llengua nostra en les escoles de casa deurà ocupar
preferència. Així ho suposem, donat que quasi mestres catalans estan d'acord en
admetre el gran aventatge que reportaria dita implantació per a l'avenir dels
nostres escolars. Si l'Assemblea així ho acorda, com no és d'esperar altre
cosa, que decidiran els governants centralistes? Voldran demostrar la seva
ineptitud pedagògica imposant altre cop el castellà? ¿No serà una opinió
respectable el cos de “referèndum” dels mestres nacionals catalana acordant per
unanimitat tal demanda? Aquest acord constituirà l'acte més ferm, de més palesa
demostració de ço que venim defenent. Serà una Assemblea de tècnics, de
facultatius que ho demanaran, No serà pas cap polític, cap indocumentat dins
l'espinosa carrera de la educació; seran com ja hem dit, facultatius la gent
que receptaran aquesta medicina per a tractar de curar un mal, l’analfabetisme,
que a tots ens avergonyeix.
No vegin els governants de Madrid
en la demanda dels mestres catalans separatisme, sinó unió; desig en volguer
contribuir a un estat de floreixença que arreu sembla començar i que per llei
natural ha de tenir els us fonaments en el conreu de la llengua de cadascun
començada en escola. Si a pesar de la petició del plebiscit de mestres catalans
continuen imposant-nos el castellà, serà voler que continui en nostres escoles
la incomprensió de fins ara entre mestres i alumnes, i llavors si que
recordarem amb gust el cas d'un mestre de llinatge castellà que fou destinat a
Catalunya i, per tant, mai entès per sos deixebles, i que comprenent-ho així
determinà plegar d’educar i fer-se espardenyer per a passar el temps.
TOMAS VICENS
Bonus Track. Hoy publica el diario El País este divertido video de un abogado americano entrando en cólera al oir hablar español a unos dependientes (Link). Se le acusa de racista. Mi capacidad irónica se ha agotado, lo dejo para otro día.
Muy interesante aportación.
ResponderEliminar