Fa uns mesos escrivia en aquest blog
sobre la meva experiència d'aquest estiu seguint un curs MOOC amb la
plataforma EdX.
Aquests dies llegeixo que EdX ha sigut la plataforma escollida pel govern francès per desenvolupar France
Université Numerique, un gran portal amb l'objectiu d'oferir
ensenyament universitari online a tota la comunitat francòfona.
Llegeixo també que EdX ha sigut
escollida per un grup d'universitats xineses per gestionar un nou
gran portal de cursos MOOC anomenat XuetangX
Una de les característiques més
interessants d'aquesta plataforma és que és Open Source, això vol
dir que el seu codi és obert, de forma que qualsevol institució que
vulgui crear cursos amb aquesta plataforma sempre tindrà l'absoluta
garantia que controlarà tot allò que desenvolupi, i mai quedarà
esclava de cap empresa.
Els cursos MOOC venen envoltats de
polèmica. Són molts els que posen en dubte la qualitat de
l'aprenentatge real que un estudiant rep seguint un d'aquests cursos,
però el que està clar és que són i seran una realitat. De fet no
són en sí mateixos cap novetat, sinó la consolidació i integració
de moltes experiències online diferents: Descàrrega de material
audiovisual + Avaluació amb tests online de correcció automàtica +
Fòrums de diàleg amb Xarxes socials + ...
Encara que malauradament sigui tant
típic en educació les radicalitats i els talibanismes, voler reduir
el debat a un simple Si o No als cursos MOOC, no té cap sentit,
seria com discutir si la roba és millor rentar-la a mà o a màquina.
El que hem de pensar és en què i com aquest ensenyament automàtic
i massiu pot ajudar-nos, quins continguts poden ser gestionats de
forma automàtica i quins altres no.
Les plataformes MOOC i en particular edX
incorporen correctors automàtics d'exercicis amb elements
d'inteligència artificial que poden ser molt valuosos per a
l'ensenyament de les matemàtiques. Aquestes plataformes, fent ús de
gestors simbòlics com Mathematica o Maxima, “entenen”
l'equivalència entre respostes com per exemple 2x+6 i 2(x+3),
donant per vàlides o no les respostes que introdueix l'estudiant de
forma més intel·ligent.
Ara us proposo un petit quiz:
Si potències mundials com França o
Xina han adoptat la plataforma americana Edx per a desenvolupar els
seus propis portals educatius MOOC, aquí, a casa nostra...
Opció A: ...les
nostres autoritats educatives també experimentaran amb Edx o similars, perquè
és una plataforma sense ànim de lucre, oberta i consolidada
internacionalment.
Opció B: .. ens
pasarem anys i anys intentant infructuosament desenvolupar una plataforma pròpia
carísima, tancada, però això si, molt nostra, com el Marsupial del
Educat1x1, el Clic o la Wiris. Per cert, ara que està tan de moda la
transparència, em pregunto quants milions en diners públics ens hem anat
deixant al llarg dels anys en mamotretos com aquests.
No hay comentarios:
Publicar un comentario