martes, 19 de noviembre de 2013

EdX

Fa uns mesos escrivia en aquest blog sobre la meva experiència d'aquest estiu seguint un curs MOOC amb la plataforma EdX.

Aquests dies llegeixo que EdX ha sigut la plataforma escollida pel govern francès per desenvolupar France Université Numerique, un gran portal amb l'objectiu d'oferir ensenyament universitari online a tota la comunitat francòfona.

Llegeixo també que EdX ha sigut escollida per un grup d'universitats xineses per gestionar un nou gran portal de cursos MOOC anomenat XuetangX

Una de les característiques més interessants d'aquesta plataforma és que és Open Source, això vol dir que el seu codi és obert, de forma que qualsevol institució que vulgui crear cursos amb aquesta plataforma sempre tindrà l'absoluta garantia que controlarà tot allò que desenvolupi, i mai quedarà esclava de cap empresa.

Els cursos MOOC venen envoltats de polèmica. Són molts els que posen en dubte la qualitat de l'aprenentatge real que un estudiant rep seguint un d'aquests cursos, però el que està clar és que són i seran una realitat. De fet no són en sí mateixos cap novetat, sinó la consolidació i integració de moltes experiències online diferents: Descàrrega de material audiovisual + Avaluació amb tests online de correcció automàtica + Fòrums de diàleg amb Xarxes socials + ...

Encara que malauradament sigui tant típic en educació les radicalitats i els talibanismes, voler reduir el debat a un simple Si o No als cursos MOOC, no té cap sentit, seria com discutir si la roba és millor rentar-la a mà o a màquina. El que hem de pensar és en què i com aquest ensenyament automàtic i massiu pot ajudar-nos, quins continguts poden ser gestionats de forma automàtica i quins altres no.

Les plataformes MOOC i en particular edX incorporen correctors automàtics d'exercicis amb elements d'inteligència artificial que poden ser molt valuosos per a l'ensenyament de les matemàtiques. Aquestes plataformes, fent ús de gestors simbòlics com Mathematica o Maxima, “entenen” l'equivalència entre respostes com per exemple 2x+6 i 2(x+3), donant per vàlides o no les respostes que introdueix l'estudiant de forma més intel·ligent.

Ara us proposo un petit quiz:

Si potències mundials com França o Xina han adoptat la plataforma americana Edx per a desenvolupar els seus propis portals educatius MOOC, aquí, a casa nostra...

Opció A: ...les nostres autoritats educatives també experimentaran amb Edx o similars, perquè és una plataforma sense ànim de lucre, oberta i consolidada internacionalment.

Opció B: .. ens pasarem anys i anys intentant infructuosament desenvolupar una plataforma pròpia carísima, tancada, però això si, molt nostra, com el Marsupial del Educat1x1, el Clic o la Wiris. Per cert, ara que està tan de moda la transparència, em pregunto quants milions en diners públics ens hem anat deixant al llarg dels anys en mamotretos com aquests.

No hay comentarios:

Publicar un comentario